Acomiadats per no estar vacunats

Les empreses no són una democràcia. I davant la Covid, algunes comencen a exigir la vacunació com a condició per mantenir el lloc de treball.

Aquest article va aparèixer originalment a la secció Foc i Lloc del Diari d’Andorra. El vaig escriure per reflexionar sobre el dilema que planteja la vacunació obligatòria a les empreses i sobre fins on pot arribar el poder de l’empresari davant d’una pandèmia.

L’estat de dret i les empreses no juguen amb les mateixes regles

Té una certa lògica que el Govern no pugui obligar a vacunar-se els ciutadans, en formar part d’un estat de dret, democràtic i social. Però, i les empreses? Contràriament a l’ordenament democràtic de l’estat, les empreses no tenen les mateixes obligacions. De fet, a les empreses n’hi ha ben poca, de democràcia. Quan es passa la porta per ocupar el lloc de treball, s’aplica aquella màxima de qui paga mana. Dit altrament, qui té el cul llogat no seu quan vol.

Fins i tot en aquelles empreses en què s’aplica una organització horitzontal, la decisió final sempre la pren el que cobra el sou més alt.

El dilema de les empreses davant la Covid

Ara, amb el nou virus, es planteja un gran dilema a les empreses. Què fer per protegir la seva plantilla de la Covid? Algunes poden fer teletreball, aplicant el principi que si no hi ha contacte, no hi ha infecció. Però fins i tot aquesta solució requereix, de tant en tant, reunions interpersonals. La gran majoria, a més, han hagut de tornar a treballar en equip, a les seves instal·lacions o a l’exterior.

Hi ha un risc evident tenint en compte que aquests equips poden estar formats per vacunats i no vacunats. En efecte, només si tota la plantilla de l’empresa està vacunada, aquesta podrà seguir activa al ritme habitual, tret que algú agafi una grip o pateixi un accident inesperat.

Acomiadament per no estar vacunat: una realitat als EUA

Pel que fa als no vacunats, n’hi ha que han decidit que, per motius diversos, no es vacunen. Ara bé, el cert és que la vacuna i complir els protocols són l’única arma disponible contra el virus. També és cert que és una pandèmia entre els no vacunats. I sabem que l’economia de les empreses es ressentirà si s’entra en un període d’interrupcions d’activitat, causat pels constants confinaments individuals.

Per això, és important tenir en compte la perillositat que representa treballar colze a colze amb un no vacunat. Incloent-hi el risc pel manteniment dels llocs de treball, que permeten pagar les factures i portar a casa el pa de cada dia.

És en aquest tema que les empreses tenen molt a dir. Ara poden exigir als seus empleats una forma de vestir, o obligar a l’ús d’elements de protecció individual. Potser també hauran de requerir la vacunació i el compliment dels protocols, sense excepcions, a tots els seus empleats. Com ho fan als EUA, sota risc de comiat.

Sobre l’autor

Delfí Roca és comunicador, articulista i analista, columnista a Foc i Lloc i La Tribuna del Diari d’Andorra, i autor del blog delfiroca.com. Compromès amb la governança de les zones de muntanya, ha estat membre del comitè directiu del Mountain Forum, vicepresident de l’European Mountain Forum i president de l’associació Muntanyes de Vida. Des del Pirineu, escriu sobre medi ambient, política i actualitat amb una mirada independent i compromesa amb el territori.

Vols seguir el debat sobre vacunació, drets laborals i pandèmia? Subscriu-te al blog delfiroca.com i rep directament al correu les properes tribunes i columnes. En català, sense filtres i des del terrer.

T’ha agradat l’article? Fes-li la vida fàcil als teus amics:

Subscriu-te a La Contenta

Rep al teu correu les reflexions més recents sobre actualitat, política i societat.

No enviem correu brossa. Només idees que val la pena llegir.
Consulta la nostra política de privacitat si vols saber-ne més.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt